Descoperă România turistică. Nu și Călărașiul…

0
160

În perioada 16-19 februarie 2017 a avut loc la Romexpo, ediția de primăvară a Târgului de Turism al României. Peste 308 de expozanți, reprezentând consilii județene, agenții de turism, tour-operatori, organizații și asociații de turism naționale și-au promovat ofertele și serviciile. “Am fost încântat să observ că agențiile de turism din România și consiliile județene dezvoltă produse turistice atractive pe piața locală și, prin urmare, destinațiile interne au fost puternic reprezentate anul acesta la Târgul de Turism al României”, a declarat Mihai Costriș, Director General Romexpo S.A.

Deși orașul nostru și implicit fluviul Dunărea a reprezentat mereu un obiectiv turistic atât pentru români, cât și pentru străini, promovarea zonei destul de atractive nu a fost una pe măsura potențialului, ca drept dovadă că nici acum și nici la alte expoziții de turism, județul nostru nu a participat. Consiliul județean, Primăria Călărași, precum și anumite asociații au implementat o serie de proiecte cu fonduri europene pentru atragerea potențialului turistic însă, din păcate, acestea nu au avut nicio finalitate. Sau dacă o au ea rămâne locală și pe un timp limitat…

Proiecte implementate de dragul banului nu și al turismului

Consiliul Județean Călărași a fost beneficiarul câtorva proiecte pentru promovarea turismului călărășean. Proiectul „Valorificarea potențialului turistic și piscicol al Dunării Călărășene prin stabilirea de trasee turistice acvatice și dezvoltarea de facilități de transport și cazare lacustră” în valoare de: 1.510.320 lei, a avut ca scop dezvoltarea unei zone de recreere și cazare, valorificarea potențialului piscicol și natural, promovarea pescuitului și a Dunării călărășene prin realizarea a doua trasee turistice, unul destinat pescuitului și altul destinat activităților de watch birds. Prin acest proiect s-a achiziționat ambarcațiuni de tip remorcher pentru dezvoltarea facilităților de transport pe Dunăre și cazare pe ponton. Încărcarea tuturor datelor pe un site specific activității de pescuit și turism dedicat tuturor persoanelor interesate (turiști, pescari amatori, tineri etc.) unde să poată găsi informații cu privire la potențialul turistic și piscicol al zonei, posibilităților de pescuit, de cazare și deplasare pe Dunăre.

Practic, acest proiect ar fi trebuit să acorde turiștilor trei trasee, două de pescuit și unul de bird watching. Primul traseu, cel de pescuit, era adresat în special pescarilor amatori, iar al doilea este pentru profesionști. Traseul de Bird Watching cuprindea 10 puncte de supraveghere, iar cei ce vor să parcurgă acest traseu le pot identifica accesând site-ul proiectului, www.calarasitraseeturistice.ro. Din păcate, site-ul respectiv la fel ca și proiectul nu a avut nicio continuitate pentru dezvoltarea turismului călărășean.

Adică, au fost valabile doar pe perioada proiectului și… atât! Ce-a rămas în urmă? Nimic. Doar un site care a fost creat pentru acest proiect și lăsat baltă din 2014 pe care îl puteți vizita aici: www.calarasitraseeturistice.ro

 Pliante și indicatoare… doar pe site?

La secțiunea: proiecte implementate pe site-ul Consiliului Județean Călărași am găsit: „Turism transfrontalier la Dunărea de Jos” în cadrul Programului PHARE de Cooperare Trasnfrontalieră România – Bulgaria„ nu a fost atractiv pentru turiști. Durata de desfășurare a proiectului a fost de 12 luni, iar valoarea acestuia a fost de 39.468,75 Euro. Proiectul are și a avut ca scop dezvoltare durabilă a turismului transfrontalier romano-bulgar Călărași-Silistra, înființarea a două Birouri de turism, în cadrul Consiliului Județean Călărași și a Primăriei Silistra; elaborarea unei Strategii de dezvoltare a turismului transfrontalier în zona Călărași – Silistra.

Posibil ca aceste birouri să existe, dar ce fac ele? Cum știe turistul venit din afara județului să apeleze la serviciile respective?

Beneficiarii acestui proiect au tipărit și realizat materiale de promovare și informare turistică. Au fost realizate 200 de ghiduri turistice trilingve (română-bulgară-engleză), care cuprind o scurtă prezentare a fiecărui operator turistic din cele doua zone și 2 pachete turistice; 1.000 pliante bilingve, 500 de exemplare în limba română și engleză și alte 500 în limbile bulgară și engleză, care oferă imagini și informații despre principalele obiective, produse turistice din ambele zone studiate și despre Birourile de Turism (locații, persoane de contact, atribuții, obiective, etc.) și 12 panouri indicatoare – amplasate la 6 obiective turistice în localitățile județului Călărași. Ca și altele, acest proiect pare a fi tot un eșec. Toate lucrurile menționate în acest proiect abia dacă le găsești pe un site.

Promovare turistică cu bani europeni sau “para-ndărăt” în buzunarele cui trebuie?

Despre proiectele europene făcute pentru „șmecheri„ la Călărași, ziarul nostru a mai scris. Sub titlul: „Călăraşi. Promovare turistică cu bani europeni sau “para-ndărăt” în buzunarele cui trebuie?„ a fost primul semnal de alarmă pe care l-am tras pe fondul acestor proiecte implementate fără finalitate.

Un alt proiect, de această dată din categoria POP în valoare de 520.534,64 lei Lei are ca obiect: ”Valorificarea și conservarea tradițiilor pescărești pe malul Dunării călărășene”. Proiectul este finanțat de Fondul European pentru Pescuit (FEP), prin MĂSURA 2.1.2 și este relevant față de scopul și misiunea FLAG de a promova activitățile de ecoturism în vederea dezvoltării regiunii pescărești din județul Călărași, prin valorificarea potențialului natural, piscicol și cultural al zonei. La fel ca și alte proiecte, finalitatea este una dezastruoasă. Sumele aferente pe aceste proiecte se cheltuiesc de multe ori prin achiziții directe și nu au nicio finalitate pentru turismul călărășean. Adevărații „beneficiari„ ai acestor proiecte sunt patronii firmelor care încheie contracte de prestări servicii de pe urma acestor proiecte. Poate s-a făcut ceva pe ici, pe colo, dar unde au fost ele promovate? Știu turiștii de ele?

Promovarea eco-turismului în zona Dunării călărășene prin ciclo-turism și utilizarea bărcilor nemotorizate pentru pescuit în scopul conservării mediului, este un alt proiect POP care a costat 415.000 Lei și nu prea a avut succes la Călărași.

Nici pe noul site al Primăriei Călărași nu găsim prea multe informații despre turismul local. La secțiunea: obiective turistice găsim un simplu document pe care mai întâi trebuie să-l descarci în calculator și să-l citești, dar fără o strategie clară și simplă care să atragă turiștii la Călărași.

Județul ar avea potențial turistic, dar cine să-l promoveze?

Dunărea și brațul Borcea a reprezentat mereu un obiectiv turistic atât pentru români, cât și pentru străini. Se pot organiza o serie de trasee turistice, tururi pe Borcea şi Dunăre cu ambarcaţiuni speciale unde se pot vedea ruinele cetăţii bizantine Vicina, aflate pe insula Păcuiul lui Soare. Monumentele de cultură din oraș, sunt tot atâtea oportunităţi pentru turistul sosit în Călăraşi.

În partea de nord-est a insulei Păcuiul lui Soare, în dreptul comunei Ostrov, până în faţa dealului Dervent, se găsesc ruinele unei cetăţi.

Zone cunoscute pentru pescari şi vânători, judeţul Călăraşi, fluviul Dunărea şi Balta Borcei reprezintă o atracţie, indiferent de sezon. În lacurile din judeţul Călăraşi, pescarii sportivi pot descoperi un adevărat paradis: crap, ştiucă, somn, caras, biban, plătică.

Monumentele istorice de pe raza judeţului Călăraşi sunt parte integrantă a patrimoniului cultural naţional. Majoritatea obiectivelor de patrimoniu cultural mobil se află în colecţiile Muzeului Dunării de Jos Călăraşi şi ale Muzeului de arheologie al civilizaţiei Gumelniţa din Olteniţa. Monumentele istorice au atras atenţia specialiştilor şi a marelui public. Marele istoric Nicolae Iorga s-a implicat profund în restaurarea unor monumente de arhitectură din aceste ţinuturi.

Facem strategii la FLAG…  activități de animare!?

„În cadrul Strategiei de dezvoltare pentru perioada 2016 – 2023, se propune implementarea unor proiecte de interes pentru zonă„, scrie într-un comunicat dat de FLAG într-un ziar local. „În perioada următoare, echipa tehnică a FLAG “Dunărea Călărășeană” va realiza o serie de activităţi de animare a teritoriului, în scopul consolidării parteneriatului şi identificării de proiecte și de modalități și oportunități de cooperare. Organizația a implementat, în perioada 2012 – 2015, o primă strategie de dezvoltare a zonei pescăreşti, beneficiind de un buget de circa 4 milioane euro, în cadrul Programului Operaţional de Pescuit (POP), sumă cu ajutorul căreia au fost implementate 23 de proiecte„, se mai arată în comunicat.

Potențialul turistic din zona noastră trebuia să fie exploatat la maxim. Consiliul Județean și Primăria ar trebui să realizeze o serie de lucrări, având ca scop dezvoltarea turismului în orașul și judeţul Călăraşi. Din păcate, multe proiecte implementate nu au nicio finalitate, unele sunt făcute doar pe hârtie iar altele de dragul atragerii unor fonduri. Și dacă v-am stârnit curiozitatea, intrați pe internet și accesați orice adresă ce are legătură cu Călărașiul turistic. Veți avea surprize, așa cum am avut și noi, pe primul site care ne-a apărut în față locuridinromania.ro/judetul-calarasi, am găsit informații despre ”Brațul Borcea din județul Călărași”, ”Lacul Valea Roșie din comuna Mitreni, județul Călărași” și ”Crucea de Leac din comuna Dichiseni, județul Călărași”… Și, într-adevăr, următorul site accesat bunadimineata.ro, le arată turiștilor ”10 cele mai frumoase locuri din județul Călărași” dar, oare, e suficient?

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

two + fifteen =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.