Acţiune metodică la Grădiniţa nr. 11 cu tema “Activităţi de tip outdoor”

0
107

Activitatea a fost coordonată de prof. Vasilica Duţu, cea care a propus ca strategie de formare o metodă interactivă foarte eficientă – Aeroportul. În acest sens, spaţiile generoase ale unităţii de învăţământ au căpătat o altă destinaţie, ele fiind transformate în puncte cheie ale unui aeroport – “Aeroportul Outdoor”. Fiecare zonă a acestui aeroport a devenit astfel un pretext pentru incursiunea cadrelor didactice în tainele educaţiei outdoor. Însoţitoarele de bord, doamnele profesoare Vasilica Duţu, Romelia Ivanciu, Niculina Constantin, Ştefana Dobrică şi Daniela Ionescu, au dirijat întregul demers, îmbinând cunoştinţele teoretice cu aplicaţiile practice. Ineditul acestui mod de organizare a activităţii metodice a captat interesul tuturor participanţilor transformaţi în pasageri care aşteptau îmbarcarea. Nimeni nu s-a plictisit pentru că noutăţile oferite de cele două susţinătoare ale activităţilor practice, prof. Vasilica Duţu şi prof. Romelia Ivanciu, care au prezentat paşii organizării şi desfăşurării unei excursii tematice (conform noilor precizări ale Ministerului Educaţiei Naţionale), derulate cu un grup de preşcolari din unitate la Bucureşti, au fost incitante, iar modalităţile diverse de prezentare au fost foarte explicite. Mai mult, fiecare participant, în momentul trecerii pe la „magazinul de suveniruri” din aeroport, a primit un CD cu toate aceste materialele care pot fi valorificate în activitatea de zi cu zi. Argumentând importanţa activităţilor de tip outdoor în dezvoltarea copiilor preşcolari, doamna Vasilica Duţu a evidenţiat faptul că experienţele vieţii reale formează bazele învăţării. “J. J. Rousseau recomanda ca Emile să aibă un an întreg de învăţare prin călătorii, câştigând experienţă – care va avea un rol major în dezvoltarea personală şi în procesul de maturizare”, a spus prof. Vasilica Duţu.

Prof. Georgica Olteanu – Grădiniţa “Aricel”: Activitatea outdoor oferă posibilitatea creării unui mediu relaxant deoarece permite escaladarea unor nivele înalte de imaginaţie”

La acţiunea desfăşurată la Grădiniţa nr. 11 a participat în calitate de invitat şi responsabil de cerc pedagogic la un alt centru metodic şi prof. Georgica Olteanu  directoarea Grădiniţei “Aricel” din Călăraşi. Cu referire la modul de elaborare a acţiunii organizate la Grădiniţa nr. 11,  dar şi pentru a pune accent pe valorificarea exemplelor de bună practică în întreg judeţul, prof. Georgica Olteanu a ţinut să adauge câteva idei, nu înainte de a cita un pasaj din lucrările lui C. Mihăiescu: ,,Pe copil îl educă tot ce îl înconjoară: câmpul, pădurea, râul, marea, munţii, rândunelele, cucul. Faceţi tot posibilul ca şi copiii dumneavoastră să iubească tot ce-i înconjoară, pentru că fără dragostea faţă de natură şi animale omul nu poate să simtă din plin,ceea ce numim, cu cel mai minunat dintre cuvinte – VIAŢA.” În continuare prof. Olteanu a adăugat că educația în aer liber poate fi definită simplu ca învățarea experiențială în sau cu privire la mediul înconjurător. Totuşi, termenul de „educație în aer liber”, este folosit în general pentru a desemna o serie de activități organizate care au loc într-o varietate de moduri predominant în aer liber. Educația în aer liber este adesea menționată ca sinonim cu educaţia prin aventură şi se bazează pe elemente legate de mediu. Educaţia în aer liber, de tip outdoor prin caracteristicile ei: creează contactul direct cu natura, în condiţiile în care protejarea mediului reprezintă un subiect de interes mondial iar  urbanizarea masivă a produs un efect nociv asupra mediului. Educaţia în aer liber este o modalitate extrem de benefică pentru schimbarea atitudinilor şi comportamentelor faţă de mediu; este o puternică sursă de experienţe de învăţare într-un mediu relaxant, liber, fără constrângerile şi rigorile impuse de  „sala de clasă”; oferă copiilor nenumărate provocări, astfel că procesul de educare devine puternic şi poate schimba comportamente antisociale, poate crea o relaţie puternică între oameni bazată pe sprijin reciproc; asigură dezvoltarea personală atât al celor care o aplică, cât mai ales alcopiilor, prin libertatea de manifestare şi exprimare pe care le oferă; asigură dezvoltarea spiritului de echipă (dezvoltă relaţia copil-profesor şi relaţia copil-copil), creşte gradul de participare activă, dezvoltă spiritul cetăţenesc activ în rândul ambelor categorii; oferă nenumărate beneficii fizice, emoţionale, mentale ce asigură bunăstarea individului şi, implicit, a comunităţii şi societăţii din care face parte”, a spus prof. Georgica Olteanu apreciind de asemenea că, activităţile în aer liber, de tip outdoor nu sunt activităţi ale educaţiei formale ce au loc în afara sălii de clasă, ci activităţi de educaţie nonformală, menite să familiarizeze copiii cu natura şi să le formeze deprinderi şi priceperi de cunoaştere prin experienţă, bazându-se desigur pe cunoştiţele dobândite în activităţile de educaţie formală. “În grădiniţă, activitatea de tip outdoor se poate desfăşura prin: vizite, excursii, plimbări, jocuri in parc etc, toate atent proiectate de educatoare având in vedere avantajele şi riscurile pe care le implică acest tip de activitate. Activitatea outdoor oferă posibilitatea creării unui mediu relaxant şi motivant în funcţie de problema identificată deoarece permite escaladarea unor nivele înalte de imaginaţie în vederea obţinerii rezultatelor propuse”, a conchis prof. Georgica Olteanu, directoarea Grădiniţei “Aricel”. 

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

one × 5 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.