„Un fluviu de prostie„ și la… Călărași!

0
1629

Reporterii emisiunii Știrilor PRO TV, „Un fluviu de prostie„ vor ajunge și la Călărași după un popas în portul Oltenița. Emisiunea relatează situația dezolantă a porturilor de pe malurile Dunării. Rezultatele sunt dezastruoase: porturi devastate, investiții fără cap și peisaje de vis care sunt distruse de construcții hidoase.

Judeţul Călărași beneficiază de un potenţial  turistic ce permite dezvoltarea unor forme diverse de turism: cultural, monahal, turism verde şi agroturism. Fluviul Dunărea mărginește la sud teritoriul orașului, iar brațul Borcea, ce se desprinde pe malul stâng în aval de punctul Chiciu, străbate aria urbană de la sud-nord spre sud-vest, după ce formează cotul Borcei. Brațul Borcea, pe care se afla amplasat municipiul Călărași, are 99 km lungime. Punctul de trecere al Dunării de la Chiciu – Ostrov este un excelent loc de pescuit și antrenament pentru sporturile nautice. Totodată este un loc oportun pentru plimbări cu ambarcațiuni atât pe Dunăre cât și pe brațul Borcea.

Reţeaua hidrografică a judeţului permite transportul naval pe singura cale de navigaţie existentă în judeţ – fluviul Dunărea. Principală arteră de navigaţie europeană, Dunărea, asigură şi facilitează prin intermediul porturilor fluviale Olteniţa şi Călăraşi schimburile comerciale cu ţările europene riverane. Aşezat de-a lungul fluviului Dunărea, presărat cu o serie de salbe de lacuri interioare, judeţul Călăraşi garantează una dintre cele mai bune soluţii pentru petrecerea timpului în aer liber, la pescuit pe apă curgătoare sau pe lac, plimbări pe malurile Dunării sau cu barca, oferind în acelaşi timp privelişti minunate ale arealelor naturale protejate, cum ar fi ostroavele sau zăvoaiele Dunării.

Infrastructura nesatisfăcătoare a porturilor fluviale şi reducerea treptată a activităţii acestora, sunt factori care au contribuit la scăderea gradului de utilizare a potenţialului existent. Portul din Călărași dispune de un cheu vertical din beton însă nicio navă care practică turismul în zonă, nu acostează aici. Rareori trec vase de croazieră pe brațul Borcea însă și așa, nicio navă nu poate acosta în portul de la Călărași.

Faleza Călărași

La Oltenița, în schimb s-au făcut investiții. APDF Giurgiu a semnat în 28/03/2012 proiectul „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii portuare în portul Oltenița„ care a costat 24.603.881 lei din care 12.096.760 lei constituie o finanțare nerambursabilă de la Comisia Europeană din Fondul European. Lucrările au început în 15 iunie 2012, iar proiectul a fost finalizat în octombrie 2016. Din păcate, infrastructura și peisajul dezolant din zona de acostare a portului din Oltenița îi fac pe turiști să nu acosteze în zona respectivă.

De mai bine de 20 de ani, politicienii și-au bătut joc de acest fluviu. La Oltenița dar și la Călărași, interesele obscure ale oamenilor de afaceri, „băieții deștepți„ au pus mâna pe insulele de pe fluviul Dunărea și brațul Borcea de unde scot adevărate „mine de aur„ din agricultură și nu numai, unii și din vânătoare. La Călărași, pe malul stâng al brațului Borcea a apărut un adevărat paradis. Vile, vilișoare, case și chiar restaurante, strică peisajul urbanistic, turistic dar mai ales fauna din zonă. Toate construite ani de zile fără a avea vreo autorizație.

Proiecte grandioase, clădiri și proiecte făcute fără cap

La Călărași, politicienii au încercat fel de fel de proiecte grandioase. Toate, fără a avea vreun succes, cel puțin până în ziua de astăzi. Prin anul 2007, în cadrul Programului PHARE Cooperare Transfrontalieră România – Bulgaria 2004, Consiliul Județean Călărași a implementat proiectul “Turism Transfrontalier la Dunărea de Jos”. La acea dată, președinte era Răducu Filipescu, actual Senator de Călărași. Acel proiect avea ca parteneri principali, Municipalitatea Silistra (Republica Bulgaria) și Primăria Municipiului Călărași. Proiectul a avut ca principale rezultate: semnarea unui acord bilateral și a unui parteneriat extins în domeniul turismului, elaborarea unei strategii comune în domeniul turismului, un ghid turistic comun pentru zona transfrontalieră Călărași – Silistra, pliante bilingve, montarea unor semne turistice indicatoare pentru principalele atracții turistice din zona transfrontalieră.

Proiectul acesta a rămas mai mult pe hârtie, ca multe altele de altfel. Ziarul EDIȚIA a publicat în nenumărate rânduri proiectele derulate de Consiliul Județean pentru atragerea turiștilor la Călărași pe Dunăre sau brațul Borcea.  „Promovare turistică cu bani europeni sau “para-ndărăt” în buzunarele cui trebuie?„ sau „Proiecte europene făcute pentru „șmecheri„ la Călărași!„, au fost doar câteva materiale care au semnalat neregulile din fondurile europene. Toate aceste proiecte, dar și cele de mai jos, au fost făcute pe vremea când la conducerea Consiliului Județean Călărași s-a aflat Răducu Filipescu, actualmente Senator de Călărași. 

Un grandios proiect care s-a făcut pe malul Dunării la Călărași este BUSINESS CENTER, o clădire pe care se scurge an de an sume colosale pentru întreținere și care stă degeaba ridicată cu o sumă de totală eligibilă de 1.388.860,94 euro. Scopul proiectului: Asigurarea serviciilor de sprijin al mediului de afaceri, dezvoltarea activităţilor turistice pentru persoanele care vor circula prin Punctul de Control pentru Trecerea Frontierei (P.C.T.F) Călăraşi – Silistra. Obiectivul proiectului: Stabilirea unui parteneriat între autoritățile publice locale și potențiali investitori interni/externi interesați în dezvoltarea serviciilor comerciale din zona Călărași – Silistra. Clădirea a fost făcută prin programul PHARE CBC 2005 în Zona Chiciu, Călărași.

Clădirea Bussines Center de la Călărași

Cel mai amplu proiect despre care se tot vorbește de prin anii 90 este Danubius Park. Acest proiect în valoare de aproximativ 22 de milioane de euro vizează transformarea zonei într-un punct de atracţie pentru oraşul de pe malul Borcei. În decursul anilor, politicienii locali sa-u tot agățat de acest proiect scoând-ul din sertarul cu promisiuni numai atunci când au avut loc alegeri pentru a păcăli electoratul. Acest proiect nu se mai face la Călărași, în schimb se anunță un altul de amploare:  „Port turistic de agrement la malul Borcei”.

Port turistic la Călărași, după 20 de ani!

Pentru realizarea proiectului, estimat la aproximativ 6 milioane de euro, actualul preşedinte al Consiliului Judeţean Călărași, Vasile Iliuţă a purtat discuţii, în primăvara acestui an, cu ministrul Turismului, Mircea Dobre. „Îmi place proiectul de la Călăraşi, îmi place ceea ce gândiţi pentru revitalizarea zonei şi vă aştept cu depunerea documentaţiei pentru începerea obiectivului”, a spus ministrul.

Plan Port Turistic Călărași

Cei doi au purtat discuţii pe marginea proiectului „Port turistic de agrement la malul Borcei”, fiind prezentate toate informaţiile privind locaţia investiţiei, dar şi fondurile necesare. „Îmi place proiectul de la Călăraşi, îmi place ceea ce gândiţi pentru revitalizarea zonei şi vă aştept cu depunerea documentaţiei pentru începerea obiectivului”, a spus ministrul. Realizarea unei căi navigabile între Călăraşi şi Silistra “Împreună cu Ministerul Turismului a fost găsită sursa de finanţare pentru a realiza proiectul ,,Port de agrement”, privind dezvoltarea braţului Borcea, prin accesarea Hotărârii de Guvern 120/2010. Intenţionăm, de asemenea, dezvoltarea şi reabilitarea digului, care face legătura dintre Parcul Central şi portul de agreement. Acest proiect, pe lângă realizarea digului, mai are în vedere realizarea unei căi navigabile între Călăraşi şi Silistra, prin achiziţionarea a două ambarcaţiuni pentru pasageri. Tema de proiect a fost depusă la data de 15 mai, la BRCT, şi, dacă vom fi selectaţi, vom putea depune studiul de fezabilitate.  În prima etapă va fi depus proiectul pentru portul de ambarcaţiuni, după aceea vom merge pe consolidarea malului şi pe realizarea căilor navigabile între Călăraşi şi Silistra, iar în etapa a treia, a patra şi a cincea  vom identifica şi lucrurile de utilitate publică”, a explicat Eduard Grama, director adjunct la Direcţia de Dezvoltare din cadrul CJ.

Potențial turistic avem dar nu știm să-l exploatăm, să-l punem în practică pentru a-i atrage pe turiști

Dunărea şi braţul Borcea constituie o oportunitate de afaceri pentru investitorii străini interesaţi în domeniul construcţiilor mici de agrement. Crearea unor zone turistice specifice zonei similare celor din Delta Dunării și susţinerea proiectelor care pun în valoare turistică patrimoniul cultural al zonei ar fi trebuit să se întâmple la Călărași. Protejarea şi valorificarea florei şi faunei specifice zonei. Introducerea în circuitul turistic şi agroturistic al localităţilor riverane fluviului, sunt doar câteva din teme care le-ar fi putut pune în practică cei mai în măsură să face aceste lucruri. “Păcuiul lui Soare” vechea cetate bizantină care poate fi vizitată de turiști, dealurile Ostrovului și Durostorum sunt doar câteva din cele mai frumoase „bogății„ de care avem parte pe plan local dar nu știm să le punem pe harta turismului rămânesc și chiar european.

Ne batem joc de ele, de Dunăre de brațul Borcea…

Bratul Borcea din județul Călărași – Credit foto: efoartebine.ro

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

one × two =